Sposoby na zwiększenie sprzedaży, które musisz znać.

Na początek muszę Ci wyjaśnić, że biznes rozwijamy na 3 sposoby i są nimi:

1. Zwiększenie liczby nowych klientów.
2. Zwiększenie wartości koszyka w momencie zakupu.
3. Ponowna sprzedaż.

I dzisiaj omówię Ci wszystkie z nich i wyjaśnię na czym dokładnie to polega, także pod koniec artykułu będziesz mieć jasno przed oczami, których elementów brakuje w twoim biznesie.

Zacznijmy od pierwszego punktu, czyli sposoby na zwiększenie sprzedaży poprzez napływ nowych klientów.

Często wiele osób trafia do mnie i zadaje pytania: „jak zwiększyć sprzedaż„, „gdzie się reklamować„,”jak zwiększyć liczbę klientów„, „jak pozyskać nowych klientów„, itp. Pytań jest naprawdę mnóstwo.

Istnieje tak naprawdę wiele dróg do pozyskania klientów, bo możesz:

1. Reklamować się w Google Adwords.
2. Reklamować się na Facebook Ads.
3. Prowadzić bloga i pozycjonować się na eksperta w swojej branży.
4. Kupować mailingi.
5. Wykupić reklamę w prasie.
6. Wykupić reklamę w radiu.
7. Wykupić reklamę w telewizji.
8. Stworzyć ulotki, plakaty czy billboardy.
9. Pisać artykuły gościnne.
10. Napisać książkę.
11. Wysyłać listy.
12. Występować na seminariach.
13. Organizować darmowe webinary.
14. Wymieniać się wizytówkami na szkoleniach.
15. Dawać darmowe konsultacje.
16. Założyć kanał na Youtube.

I wiele wiele więcej, ale nie będę tutaj wymieniał wszystkich. Na początek te Ci w zupełności wystarczą.

Nie będę również opisywał wszystkich tych punktów po kolei szczegółowo, bo zajęło by to kilka dni, jak nie tygodni. Dlatego postanowiłem opowiedzieć Ci tylko o tych, które możesz zacząć wprowadzać od zaraz.

Opisze Ci bardziej szczegółowo punkt 2, 3 i punkt 16, bo od tych jest najłatwiej zacząć i najszybciej osiągnać efekty.

Zacznijmy od punktu 2, czyli prowadzeniu bloga i pozycjonowaniu się na eksperta w swojej branży, ponieważ później w punkcie 2 czyli reklamach na Facebook Ads pokażę Ci jak powinna wyglądać reklama na Facebooku.

Punkt 1 – Sposoby na zwiększenie sprzedaży – Prowadzenie bloga.

sposoby na zwiększenie sprzedaży

Dlaczego jest to takie ważne?

Otóż badania pokazują, że klienci bardzo często dokonują zakupów właśnie dzięki informacjom przeczytanym na blogu. Kiedy połączysz swój biznes z regularnym prowadzeniem bloga, to możesz osiągnąć bardzo duży napływ klientów.

Postaw się na miejscu swojego klienta i pomyśl przez chwilę, jakich informacji może on wyszukiwać na temat twoich produktów czy usług. Jakie zapytania wpisuje w Google.

Przykładowo, kiedy ktoś wyszukuje butów to wpisuje konkretne frazy, jak np: buty na zimę dla dziecka, czy też buty sportowe do biegania. Często wielu ludzi nie wie jakie buty kupić, dlatego wpisuje różne hasła w Google i wyszukuje na ich temat informacji.

Z pewnością wpisuje: jakie buty wybrać do biegania, jakie buty wybrać dla dziecka, albo jeszcze konkretniej: „jakie buty wybrać dla dziecka w wieku 2 lat”, jakie dla dziecka w wieku 5 lat, itd.

Samo Google podpowie Ci jakie jeszcze frazy wpisują twoi klienci, wystarczy że wpiszesz frazę: „jakie buty wybrać dla dziecka w wieku 2 lat”

Na samym dole strony Google podpowie Ci co jeszcze wpisują twoi klienci i jakich odpowiedzi szukają. Wpisz i sprawdź, czego wyszukują twoi klienci. To Ci pomoże tworzyć lepszy marketing.

sposoby na zwiększenie sprzedaży

To jest główny znak dla Ciebie, że powinieneś na swojej stronie dokładnie opisać dlaczego akurat takie buty wybrać, jakie są korzyści, itd.

Dzisiaj samo wystawienie produktów w sklepie i zakup reklamy nie spowoduje, że klienci zaczną kupować jak szaleni, a twój biznes ruszy tak z kopyta, że system płatności nie nadąży zatwierdzać płatności. Niestety tak to nie działa, a czasy się zmieniają i będzie jeszcze trudniej, dlatego warto abyś uczył się marketingu, bo to z pewnością pomoże Ci zwiększyć sprzedaż i prowadzić spokojny, kontrolowany i rosnący z miesiąca na miesiąc biznes.

Musisz zrozumieć również, że klient potrzebuje czasu, aby dojrzeć do zakupu. Na początek wyszukuje po prostu informacji o produkcie, który chce nabyć i dopiero potem wybiera sprzedawcę u którego zakupi. Cena również ma znaczenie, ale jak ustawiać ceny, żeby mieć mnóstwo klientów opowiem Ci w punkcie drugim, przy zwiększeniu wartości koszyka twojego klienta.

Już wiesz jak prowadzić bloga, żeby przyciągać więcej zainteresowanych klientów twoimi produktami czy usługami. Teraz opowiem Ci jeszcze trochę o pozycjonowaniu, ponieważ wiele początkujących osób popełnia masakryczne i niewybaczalne błędy, myśląc że to pozycjonowanie polega na zdobyciu tylko wysokiej pozycji na odpowiednie hasła.

Otóż muszę Cię zmartwić. Dzisiaj Google jest bardzo wyczulone na pozycjonowanie w wyszukiwarce i często nawet zakupienie milionów najlepszych linków nie da Ci nigdy wysokich pozycji w Google, ponieważ Google stawia na jakość treści na stronie i jeśli użytkownik trafia z wyszukiwarki do twojej strony i po 5 sekundach ją opuszcza to jest to bardzo duży znak dla Google, że ta strona jest mało wartościowa dla użytkownika i spycha ją w dół.

Dlatego najważniejsze w pozycjonowaniu są treści na stronie. Po prostu musisz produkować wysokiej jakości kontent dla swoich potencjalnych klientów. Dodatkowo prowadzenie bloga firmowego wraz z firmową stroną podniesie Ci pozycje na te kluczowe hasła, na które chcesz zdobywać wysokie pozycje.

Google uwielbia, gdy na stronie coś się dzieje. Gdy pojawia się nowa treść i wcale nie chodzi o to żebyś teraz pisał codziennie artykuły na bloga, ale przynajmniej raz w tygodniu mogłoby się coś nowego pojawić. Dodatkowo znakiem dla Google są komentarze, które użytkownicy zostawiają.

Najbardziej w pozycjonowaniu liczy się czas spędzony na stronie.

Kiedy potencjalny klient trafi na twojego bloga, gdzie opisujesz dlaczego warto wybrać te buty, jakie korzyści niosą te buty, czemu te buty będą odpowiednie dla twojego dziecka to nie przeczyta tylko jednego artykułu, ale będzie tam przebywać wiele minut i przeczyta kilka artykułów i zrozumie, że właśnie twój sklep dostarczy mu odpowiednich butów dla jego dziecka.

Kolejny plusy prowadzenia bloga to:

1. Pozycjonujesz się na eksperta w oczach klienta. Klient zaczyna Ci ufać bardziej niż zwykłym opisom w sklepie, które mówią tylko z czego jest but i jaki jest rozmiar.

2. Pozycjonujesz się na kilka fraz i ludzie trafiają z wielu różnych zapytań do Ciebie, a nie tylko z jednej na którą chcesz być na pierwszym miejscu. Po roku pracy, tfu nawet po kilku miesiącach możesz mieć wiele setek, a nawet tysięcy wejść na stronę z wielu różnych fraz z Google.

Oczywiście również musisz dodawać stronę do katalogów, ale tylko tych najlepszych, takich jak katalog.onet.pl, katalog.wp.pl, katalog.gazeta.pl i wszystkie inne podobne najlepsze dostępne na rynku. Te katalogi są moderowane i płatne, dzięki czemu masz pewność, że taki link będzie na zawsze i znowu zyskujesz w oczach Google, bo twoja strona jest linkowana z bardzo dobrych stron, a nie byle jakich katalogów po 1zl, które po pewnym czasie znikają z sieci.

Tematu pozycjonowania oczywiście jeszcze nie wyczerpałem do końca, ale to są podstawowe informacje, którymi musisz się kierować, gdy chcesz pozycjonować się na eksperta, a nie tylko pozycjonować stronę w wyszukiwarce, z czego i tak nie będzie klientów.

Sposoby na zwiększenie sprzedaży poprzez reklamy na Facebook Ads

Na początek, gdy nie masz klientów sprawa jest trudniejsza bo musisz wybrać idealną grupę docelową do której będziesz się reklamował.

Facebook ma różne sposoby na zwiększenie sprzedaży i wiele innych możliwości przy reklamowaniu się, więc powinieneś jak najbardziej zawęzić grupę odbiorców, żeby była dość mała. Błędem jest reklamowanie się do wszystkich, bo Facebook wchłonie twój budżet szybko. Wielu początkujących osób tak właśnie robi.

Początkująca osoba myśli sobie, że im większa grupa, tym więcej klientów pozyskam i co? I figa z makiem. Facebook reklamę wyświetli każdemu, ludzie sobie poklikają, a ty stracisz cały budżet i nie zdobędziesz żadnego klienta, no może jakiś cudem jednego przypadkiem.

Dlatego zanim zaczniesz w ogóle reklamę, musisz sprecyzować dokładnie swojego idealnego klienta. Stworzyć taki Avatar, gdzie zbierzesz informacje, w jakim wieku jest grupa docelowa(ten twój idealny klient), czy może to są tylko kobiety albo mężczyźni, jakie mają zainteresowania, jakie strony lubią, bo można się reklamować również na fanów innego Fanpage. Możesz również ustawić reklamę tylko na konkretne miasto, gdy reklamujesz się lokalnie. Im więcej tych informacji ustawisz podczas reklamy, tym trafniej będzie się reklama wyświetlać.

Mało wyświetleń = mniejsze koszty. Dlatego jest to tak ważne, żeby dokładnie wybrać grupę docelową.

Teraz zdradzę Ci największą tajemnicę Facebooka, o której mówię tylko moim klientom.

Dzisiaj Facebook ma bardzo dobre możliwości i jest dużo lepszy niż Adwords czy pozycjonowanie, ponieważ pozwala zaimportować własną listę klientów do Facebooka i na jej podstawie stworzy Ci 150 000 podobnych odbiorców i to jest strzał w dziesiątkę.

Będziesz wyświetlał reklamy tylko osobom podobnym do twoich klientów, którym szansa sprzedania jest dużo większa, niż gdy samemu wybierasz grupę docelową, ale wiem, że możesz zaczynać dopiero i nie mieć jeszcze klientów, dlatego postaraj się przygotować o nich(tej grupie docelowej) jak najwięcej informacji. Później jak pozyskasz 100 klientów to już możesz wrzucić taką listę i stworzyć podobnych odbiorców.

I gdzie kierować ludzi z takiej reklamy?

Różne są możliwości, ponieważ możesz ich odesłać do:

  • sklepu
  • na zapis na webinar
  • na zapis na szkolenie
  • czy również na artykuł na blogu,

Są jeszcze inne możliwości, ale nie będziemy ich teraz omawiać.

I właśnie ten ostatni sposób jest najlepszy. Na początek warto nowych ludzi odsyłać do artykułów na blogu, żeby się zapoznali z tym co możesz im zaoferować. Tam już powinieneś mieć umieszczony Lead Magnet, czyli taką przynętę, gdzie będą mogli pobrać darmowy poradnik czy kupon rabatowy na pierwsze zakupy w twoim sklepie.

Jeśli tam się nie zapiszą, to tworzysz drugą reklamę (remarketingową), ale w tym przypadku do osób, które były na stronie, ale nie zapisały się na listę i nie pobrały tego lead magnetu czy kupony rabatowego. Oczywiście możesz też od razu w reklamie remarketingowej kierować ich sklepu, ale lepiej jest najpierw dać im powód dla którego mają zrobić u Ciebie zakupy, a nie w innym sklepie i świetnie się tutaj sprawdza kupon rabatowy na pierwsze zakupy, ale najlepszy jest Lead magnet (taki jeden specyficzny problem twojego klienta i ty mu dajesz tutaj poradnik, który rozwiązuje jego problem, od razu stajesz się w jego oczach ekspertem w tym, czym się zajmujesz. Innym razem o tym napisze szczegółowo)

Kolejną kampanię prowadzimy tylko do klientów i świetnie się tutaj sprawdzają kampanię świąteczne, ale także z różnych okazji, np. możesz przygotować kampanię reklamową do swoich klientów, że dzisiaj twój biznes ma właśnie ukończony pierwszy rok działalności i z tej okazji produkty w twoim sklepie są 10% tańsze, albo tradycyjnie z okazji świąt przygotowaliśmy dla was wyprzedaż -50% na te i na te produkty. Pewnie widziałeś takie reklamy w wielu miejscach w internecie. Czy to działa? Jak najbardziej!

Oczywiście pamiętaj przed rozpoczęciem reklamowania się na Facebooku, aby zainstalować Pixel facebooka, bo bez tego reklama to praktycznie strata kasy, zwłaszcza gdy nie masz przygotowanego up-sellingu czy chociaż cross-sellingu, nie wspominając już o obowiązkowych  wiadomościach follow-up stosowanych w e-mail marketingu.[Czym jest up-selling i cross-selling dowiesz się w dalszej części artykułu w punkcie drugim, więc teraz nic się nie przejmuj jeśli tego nie rozumiesz]

Youtube jako nowoczesne sposoby na zwiększenie sprzedaży

Mało kto wykorzystuje Youtube jako sposób na zwiększenie sprzedaży. Wiele osób myśli, że tam się tylko wchodzi oglądać filmy czy też oglądać teledyski albo słuchać muzyki, tymczasem można tam tworzyć różnego rodzaju poradniki dla swoich klientów czy nawet pokazywać klientom, jakie mamy produkty czy usługi do zaoferowania.

Wideo marketing jest bardzo mocną strategią i jeśli dobrze wykorzystasz ten kanał to po wrzuceniu kilku filmów możesz mieć niesamowite efekty. Znam wiele osób, które tylko i wyłącznie pozyskują klientów z Youtube. I nie nagrywają tam tylko poradników o tym jak coś zrobić na komputerze, czy tym podobnych, ale pokazują tam i uczą swoich klientów jak kupować mieszkania, jak inwestować w nieruchomości i wiele innych podobnych przykładów w bardzo zamożnej branży jaką są nieruchomości.

Już nie będę Ci tłumaczył o tych wszystkich Youtuberach, którzy zarabiają przez internet na kanale, a dodatkowo pozyskują klientów na swoje usługi. Wystarczy, że samemu sprawdzisz kanały o kosmetykach, fryzurach, makijażach, podróżowaniu, inwestowaniu i wiele, wiele więcej. Ten rodzaj promocji jest skuteczny w każdej branży i nawet nie potrzeba mieć do tego jakiegoś profesjonalnego sprzętu za 100 000zł, bo wielu nagrywa swoje filmy za pomocą zwykłych telefonów komórkowych. Dzisiaj telefon może Ci posłużyć do pozyskiwania klientów, a nagrane filmy jako sposoby na zwiększenie sprzedaży.

Jak najprościej zacząć na Youtube?

Wypisz sobie 10 problemów twojego klienta(twojego rynku) i nagraj na ich temat odpowiedzi.

Czy sposoby na zwiększenie sprzedaży poprzez nagrywanie filmów są skuteczne?

Pomyśl sobie, że nagrywasz jeden film, który pracuje już dla Ciebie do końca życia i każdego miesiąca bez twojej pracy i bez wydawania pieniędzy na reklamę przyprowadza Ci klientów. Czy to może być nieskuteczne? Jeśli byłoby to nieskuteczne, nie byłoby tyle filmów na Youtube.

Punkt 2 – Sposoby na zwiększenie sprzedaży, poprzez zwiększenie wartości koszyka w momencie zakupu.

sposoby na zwiększenie sprzedaży

Kiedy klient dokonuje już zakupu to w tym momencie musisz podesłać mu jak najwięcej ofert. Kiedy otwiera portfel to w tym momencie chce wydać pieniądze w twoim biznesie. Powinieneś mieć przygotowane dodatkowe produkty, którymi może być zainteresowany.

Popatrz sobie na Amazon, kiedy kupujesz jeden produkt natychmiast pojawiają Ci się dodatkowe podobne produkty do zakupu, którymi możesz być zainteresowany. Ten schemat ściągnęło również od nich Allegro. Jeśli oni to wykorzystują to nie zastanawiaj się czy to działa, bo to działa, tylko Ty po prostu jeszcze tego nie masz u siebie wprowadzonego.

Wystarczy, że zastosujesz cross sell czy Up sell i już masz dodatkowe pieniądze w biznesie bez wydawania pieniędzy na reklamę. Pamiętaj, że klient klientowi nierówny i jeden wyda u Ciebie 100zł, drugi 500, a trzeci 2000 czy nawet więcej. Jeżeli tego nie masz wprowadzonego to nie dziw się, że twoje zyski są tak małe i natychmiast zacznij to wprowadzać.

Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz we wcześniejszym artykule, gdzie dokładnie masz opisane: „Jak zwiększyć sprzedaż” i jak pozyskać pierwszych klientów obniżając cenę na pierwszy zakup. Znajdziesz tam również odpowiedzi czym jest cross sell i Up sell.

Doskonale rozumie to Amazon, gdzie przy pierwszym zakupie klienta nic nie zarabia, a nawet traci, ale na sprzedaży pozostałych produktów czerpie zyski wiele razy w roku.

Punkt 3 Sposoby na zwiększenie sprzedaży, dzięki ponownym zakupom klienta.

sposoby na zwiększenie sprzedaży

Zawsze gdy zaczynasz biznes musisz myśleć o wartości swojego klienta w perspektywie dłuższego czasu, takiego jak np. 1 rok.

Kiedy klient kupuje u Ciebie buty na zimę dla swojego dziecka dwuletniego, to oczywiście nie kupi za miesiąc znowu butów na zimę, ale będzie ich potrzebował za rok, gdy noga urośnie i po o ma szukać innego sklepu, jak już kupił u ciebie jest zadowolony i z pewnością będzie chciał ponownie u Ciebie kupić.

Dlatego lista takich klientów jest najcenniejszym aktywem twojego biznesu, ponieważ z roku na rok zwiększa twoją sprzedaż. Dodatkowo nie musisz wydawać już ponownie pieniędzy na reklamę, ponieważ możesz wysłać mailing z ofertą, gdzie informujesz, że zamawiasz buty na zimę, czy może potrzebujesz butów dla swojego dziecka?

Wielu klientów odpowie, że chce, a ty tym samym bez kosztów reklamowych sprzedajesz.

Dodatkowo możesz wysyłać również oferty co miesiąc, gdzie sprzedajesz obuwie na różne pory roku i zarabiać nie tylko raz w roku na takim kliencie, ale wiele razy. Sprzedając buty np. 4 osobowej rodzinie, możesz mieć 4x większą sprzedaż.

Czyli jeżeli wydajesz na pozyskanie klienta 20zł i on kupuje u Ciebie produkt za 20zł to można powiedzieć, że nic nie zarabiasz i taki biznes nie ma sensu. Takie myślenie jest błędne, ponieważ musisz od razu zaplanować ile możesz zarobić na jednym kliencie w ciągu żywotności klienta.

Dlatego wiele firm wydaje w tej samej branży co ty dużo więcej na reklamę, ponieważ przy pierwszej transakcji nawet tracą, ale przy następnych mają już czyste zyski.

Pamiętaj o tym i zawsze buduj listę klientów. Nawet jak już nie masz co sprzedać swoim klientom, to taką listę można spieniężyć sprzedając produktu od konkurencji, dogadując się z nimi, że otrzymasz jakiś tam procent od sprzedaży.

Lista stałych klientów jest najważniejszym aktywem biznesu.

O tym jak nie marnować pieniędzy na reklamę opisałem bardziej szczegółowo w artykule: „Jak skutecznie reklamować firmę„. Dowiesz się również czym jest reklama jednostopniowa, a czym wielostopniowa.

Teraz już wiesz jakie są skuteczne sposoby na zwiększenie sprzedaży i co wprowadzić w swoim biznesie, żeby zwiększyć sprzedaż. Prawda, że nie jest to wcale takie trudne?

Jeśli artykuł Ci się podoba to zostaw komentarz, a z pewnością napiszę kolejne w tym temacie, bo temat jest naprawdę obszerny i każdy z wymieniowych wyżej punktów można jeszcze bardziej opisać szczegółowo. To co opisałem tutaj to tylko taki ułameczek marketingu, który musisz znać!

A jeśli masz przedsiębiorczych kolegów czy koleżanki to możesz im również przesłać ten artykuł, z pewnością będą Ci wdzięczni, bo Ja też nie jestem w stanie reklamować się do każdego, a wiem, że wielu ludzi zapłaciłoby za te informacje.

2 3