Nie rozumiem skąd bierze się w ludziach przekonanie od razu o tym, że żeby wypromować markę, to trzeba koniecznie zaistnieć w sieciach społecznościowych, jak np. na Facebooku i zapraszać wszystkich znajomych do polubienia Fanpage, a później dziwić się że nikt takiego Fanpage nie odwiedza, no i przede wszystkim nie ma z tego klientów.

Poza tym dzisiaj Facebook mocno ucina darmowy zasięg i nie można już osiągnąć takich samych efektów jak w 2013 roku.

Z drugiej strony zapraszanie do polubienia kogo popadnie jest poważnym błędem. No bo co mnie może interesować sklep z ubraniami dla dzieci, jak nie mam jeszcze dzieci.

Oczywiście większość osób polubi twój fanpage tak tylko, aby Ci nie było przykro, że masz znajomych, którzy Cię nie wspierają, ale to Ty prowadząc swój Fanpage musisz wiedzieć, że jeśli będziesz zapraszać do polubienia osoby, których nie interesuje tematyka twojego biznesu to musisz zrozumieć, że nic to nie da. Ba nawet mało tego spowoduje to obniżenie zasięgu, bo twój znajomy polajkuje, ale nigdy nie będzie zaangażowany w to czym się zajmujesz i dlatego ten błąd na Facebooku jest jednym z najpoważniejszych.

Budowanie i promowanie marki na Facebooku opiera się o:

  • płatne reklamy, gdzie ludzie sami lajkują
  • zaproszenia ludzi z listy, gdy prowadzisz Newsletter i masz bazę adresową to wtedy możesz ich uświadomić, że na Facebooku też mogą Cię śledzić.

Ludzie często myślą też, że jak zakupią sobie opinie ludzi na Facebooku(bo tak też można) to wtedy inni zobaczą „Wow, ma tyle opinii, pewnie jest to świetna firma”. Tymczasem okazuje się, że konkurencja zleca napisanie negatywnej opinii na twoim Fanpage i nic z tym nie możesz zrobić. Całe budowanie marki w jednym momencie szlag trafił.

Jak wypromować markę i jakich błędów unikać?

Istnieją powody, dla których nie powinno się wydawać pieniędzy na budowanie marki

Spójrz.

Najbardziej znaną marką na świecie jest oczywiście Coca-Cola i patrząc teraz na nich można odnieść wrażenie, że jeśli chcesz mieć tak świetną firmę to koniecznie powinieneś robić to co oni.

I to jest poważny błąd. Dlaczego?

  1. Jeżeli nie dysponujesz takim budżetem reklamowym jak Coca-Cola, która każdego dnia wydaje miliony na promowanie marki, to możesz mieć problemy, żeby najpierw budować markę, a dopiero potem pozyskiwać klientów. Nawet mogę powiedzieć, że ten system działa. Tylko nie miałem jeszcze klienta, który napisałby do mnie. „Cześć mam 50 milionów złotych na reklamę i musimy zbudować silną markę mojej nowej firmy”.

Ludzie zaczynają zazwyczaj z reklamą początkową 1000zł, 5000zł, 20 000zł, 100 000zł czy 1 000 000zł w zależności od tego jak dużą firmę mają i w jakiej branży.

jak wypromować markę

2. Drugim powodem jest to, że wydasz miliony pieniędzy na zbudowanie marki, a i tak nie pozyskasz klientów.

Takim przykładem jest reklama firmy Ford, która podczas popularnego show telewizyjnego amerykańskiego programu „Idol” postanowiła reklamować się podczas przerw na reklamę i co się okazało? Mimo tego, że program oglądały miliony ludzi to Ford wydawał miliony dolarów, żeby móc się zareklamować, a klienci i tak nie kupowali samochodów.

Dlatego promowanie marki jest jednym z podstawowych błędów, które pożerają twój budżet reklamowy i nie przynoszą efektów, których oczekujesz.

Teraz powiem Ci jak wypromować markę prawidłowo.

Jak wypromować markę i zdobywać klientów?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że twój biznes to czysta matematyka. Musisz mieć odpowiedni system marketingowy i plan na promowanie marki, który pozwala zliczać odpowiedzi. Musisz mieć możliwość policzenia, ile osób odpowiedziało na Twoją reklamę i czy twój marketing jest skuteczny. Jeśli tego nie wiesz to tak jakbyś wrzucał pieniądze na reklamę do kosza.

Koniecznie musisz sprawdzać takie zestawienia:

  1. Ile wydałem na reklamę?
  2. Ilu ludzi przyciągnąłem z reklamy?
  3. Ilu z nich zamieniłem na klientów?
  4. Ile zarobiłem/straciłem?

To są 4 podstawy, według których budujesz statystyki swojego biznesu.

np.

  1. Kupuje reklamę na Facebooku za 1000zł
  2. Zbudowałem z tego listę na 300 osób.
  3. 47 osób kupiło produkt za 7zł, 9 osób za 97zł i 2 osoby za 297zł
  4. Zarobiłem 329+873+594=1796 1796-1000zł=796zł po odjęciu kosztów.

Już więc wiesz dlaczego musisz liczyć reklamę i dlaczego inwestowanie pieniędzy w reklamę, która tylko buduje markę jest nieopłacalne, mało tego niepoliczalne. No bo co niby będziesz liczył? Ile fanów pozyskałeś na Fanpage? Tylko po co Ci fani, jak ty potrzebujesz paliwa w swoim biznesie, czyli klientów.

Dlatego jeśli chcesz marnować pieniądze i budować markę to kupuj reklamy na Facebooku, które promują twój fanpage i zachęcają do polubienia, ale z tego się niestety nie utrzymasz i grozi ci bankructwo.

jak wypromować markę

Już na koniec przedstawię ci 2 skuteczne sposoby pozyskiwania klientów, dzięki którym również możesz wypromować markę.

Pierwszym z nich jest reklama w prasie na przykładzie sieci sklepów Rossmann. Otóż drukują oni kupony zniżkowe dla klientów, które umieszczają w kobiecej prasie. Czytelnik może wyciąć kupon, zanieść go do sklepu i dzięki temu otrzymuje rabat na zakupy.

Rossmann dzięki temu wie, ile osób przyszło do sklepu z kuponami. Sprawdza później ile kuponów wyemitowali do gazet i ile wróciło i ma konkretne statystyki.

Kolejnym przykładem, pewnie dobrze znasz są telezakupy Mango.

Opowiadają Ci o swoim produkcie, a pod koniec reklamy mówią o tym, żebyś zadzwonił w ciągu 10 minut po zakończeniu reklamy, bo tylko w tym czasie możesz otrzymać dodatkowy bonus do zakupów. Dzięki temu są w stanie policzyć ile osób zadzwoniło i o której godzinie. Dodatkowo kiedy sprawdzą, że ludzie kupują w tej i tej godzinie, mogą lepiej dopasować swoje reklamy i wykupić je w telewizji tylko wtedy, kiedy klienci faktycznie zamawiają i kupują.

Musisz prowadzić statystyki i ulepszać swój marketing, ponieważ jeśli nie liczysz reklamy to jest to strata pieniędzy i nigdy nie będziesz miał progresu, czyli rozwoju twojego biznesu.

Dzięki temu również sami klienci zaczną być częścią twojej społeczności, twojego biznesu i to oni będą promować twoją markę.

Bardzo często mam tak, że kupuje reklamy na Facebooku, gdzie rozdaje darmowe przynęty, np. jak robić reklamy na facebooku, jak pisać lepsze mailingi czy jakiś kod rabatowy, a ludzie sami lajkują Fanpage.

Teraz już wiesz jak wypromować markę i nie tracić na to niepotrzebnie pieniędzy.

Jeśli chodzi o biznes internetowy, to również bardzo łatwo jest to policzyć, ponieważ opieramy się głównie na budowaniu listy i wysyłaniu mailingu.

Natomiast w świecie offline, gdzie np. chcę dotrzeć do prawników, po prostu wysyłam listy.

Wybieram konkretne miasto np. Warszawa, wysyłam 100 listów, w których podaje nr telefonu i wiem, ilu prawników do mnie zadzwoniło, aby dowiedzieć się więcej o moich produktach czy usługach. Dzięki temu mogę śmiało policzyć czy koszt 100 listów zwrócił się i ile na tym zarobiłem.

Czekam na twoje pytania w komentarzu.